Tractaments de fisioteràpia especialitzada en el Dolor Orofacial, esfera Crani-Cèrvico-Mandibular i l’articulació temporomandibular (ATM).
Mitjançant el diagnòstic adequat i especialitzat tractem d’obtenir les dades necessàries per a establir un protocol de tractament adequat per a cada patologia.
En què patologies està indicada la fisioteràpia ATM?
- Trastorns de la articulació temporomandibular (dolors articulars, musculars, etc.).
- Dolor cervical i disfunció temporomandibular
- Fisioteràpia Maxil·lofacial : rehabilitació pre i post operatòria
- Cefalees i Migranyes
- Neuràlgia del trigemin
- Bruxisme
Tractament de fisioteràpia en ATM
Actualment, la fisioteràpia de l’ATM constitueix el tractament d’elecció en Dolor Orofacial i a nivell Crani-Cèrvico-Mandibular.
El dolor localitzat en el terç superior del cos suposa una de les més discapacitants i un major despesa sanitària.
Com fisioterapeutes mitjançant el diagnòstic inicial vam realitzar una avaluació individualitzada en la primera consulta. obtenim les dades necessàries per oferir un tractament d’acord a la seva patologia i a per tant a les necessitats de cada persona, en particular als seus dolències.
Els objectius de la fisioteràpia són fomentar la reparació tissular, millorar la funció i tractar el dolor. El tractament s’ha de basar en criteris fonamentals com el diagnòstic, els mecanismes del dolor, la situació clínica, aspectes psicosocials implicats i sempre han de tenir en compte les preferències del pacient.
En el tractament s’empren diferents tècniques:
- La Teràpia Manual juga un paper fonamental per tornar als teixits les capacitats mecàniques per poder exercir la seva funció.
- Els Exercicis terapèutics mitjançant un programa específic d’exercicis cervicals per millorar l’estabilitat crani-cervical.
- Educació en el dolor.
Trastorns de articulació temporomandibular (ATM)
L’objectiu és restablir el correcte funcionament de la mandíbula durant les funcions com masticació, deglució i fonació.
En ocasions el correcte funcionament pot veure alterat per un problema articular com la luxació del disc articular de l’ATM, però també pel compromís de la musculatura mandibular.
Com més vegades respongui Sí a les següents preguntes, és més probable és que vostè pateixi una disfunció TemporoMandibular:
- Tinc dolor a la mandíbula? Per davant, al voltant o en el propi sentit?
- ¿Noto sorolls o espetecs (en obrir o tancar la boca) en l’articulació temporomandibular?
- Nota que no pot obrir o tancar completament la boca i que en intentar-fa mal?
- ¿Nota les dents sensibles o desgastats, o li sembla que en tancar no tanquen?
- Pateix mal de cap crònic?
- Ha notat que la cara s’eixampla perquè els músculs es fan més grans?
- Té molèsties al badallar?
- Ha rebut algun cop a la mandíbula o ha patit artritis?
Fisioteràpia Cirurgia Maxil·lofacial
La cirurgia Maxil·lofacial són intervencions agressives als segments mandibulars i maxil·lar, així com els teixits que es troben al voltant (muscular, etc.). Per aquest motiu, la fisioteràpia és un tractament efectiu i eficaç per combatre els efectes secundaris de la cirurgia.
Els tractaments específics de fisioteràpia en el procés de rehabilitació pre i postoperatori representa una diferència significativa en la recuperació. Es poden aconseguir l’obertura bucal màxima en temps reduïts.
Cefalees i Migranyes
Les Cefales i migranyes (mals de cap) consituyen un dels trastorns neurològics més freqüents en la població general.
La cefalea tensional és una dels mals de cap més prevalents amb un 78% enfront de qualsevol altre tipus. En general, la cefalea tensional són episodis de freqüència variable de mal de cap, bilateral insistent o pressió d’intensitat lleu a moderada. No s’associa a nàusees, fotofòbia o sonofobia.
D’altra banda, la migranya només presenta un 16% dels mals de cap de la població. Es caracteritza per un dolor localitzat al cap unilateral de qualitat pulsatiu d’intensitat moderada o severa i es veu agreujada per l’activitat física. Durant els episodis ha patir almenys nàusees i / o vòmits i pot també patir fotofòbia o sonofobia.
El tractament es pot realitzar mitjançant fisioteràpia a causa de l’associació directa del mal de cap amb disfuncions de la musculatura crani-cervical. Es pot abordar amb tècniques Diverses: teràpia manual, exercici terapèutic per a la reeducació de la musculatura.
Neuràlgia del trigemin
El terme clàssic de Neuràlgia es reserva per a aquells pacients que es produeix una compressió estructural del nervi a nivell vascular.
Pel que fa a la simptomatologia del pacient es caracteritza per dolor d’intensitat severa, d’una fracció de segons a minuts, el dolor és semblant a una descàrrega elèctrica.
La fisioteràpia de la mateixa manera que en qualsevol patologia que generi símptomes dolorosos associats i perllongats en el temps, s’ha mostrat eficaç en el tractament de les neuràlgies. Mitjançant diferents tècniques com mobilització del teixit nerviós perifèric i programa d’exercicis que s’aprenen en clínica.